برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

آشنایی با ماشین سی ان سی یا هدایت عددی با رایانه-۵

توسط
دوست داشتن3

آشنایی با ماشین سی ان سی یا هدایت عددی با رایانه-۵

اجزا و  ساختار  ماشین

مرحله نهایی در فرایند تولید قطعات با ماشین های سی ان سی ، تبدیل برنامه به حرکات فیزیکی برای برش ، شکل دهی یا تراش قطعات می باشد.
برای این منظور مجموعه ای از موتور های پله ای ، ریل ها و پیچ های مهره ساچمه ، تسمه ها ، چرخدنده های شانه ای و اجزا این چنینی درگیر فرایندی می شوند که به تولید  قطعات منجر می شود .

شکل کلی ماشین ، تعداد محورها ، نوع ریل ها و موتور های پله ای و دیگر اجزا مورد اشاره در بالا در هر ماشین سی ان سی ، تابع
نوع کاری است که برای آن طراحی شده است .
به طور کلی به هر مقدار که ماشین سی ان سی در گیر براده برداری مستقیم یا شکل دهی به مواد سختر باشد   ، به ساختار محکم تری نیاز دارد ، در این ماشین ها مواد و یا فلز خام با عملیات ماشینکاری به قطعه مورد نظر تبدل می شود و به این ترتیب هر قدر ماده مورد استفاده سختر باشد ، سرعت عملیات پایین تر و زمان عملیات ماشین کاری طولانی تر است.  
در مقابل ماشین هایی که به صورت مستقیم در گیر براده برداری نیستند ، و یا روی مواد سبک نظیر چوب و پلاستیک عملیات ماشین کاری انجام می دهند مانند ماشین های برش چوب ، برش لیزری ، برش با آب و یا چاپگر های سه بعدی و نظیر این ها که فشار روی کله گی ماشین زیاد نیست ، به طور معمول از سرعت بالا و ساختار سبک تری بر خوردارند .
تعداد محورها هم به همین ترتیب از روند بالا پیروی می کنند به این شکل که در ماشین های براده برداری محورهای بیش‌تری درگیر کار هستند و در ماشین های برش لیزری و‌ برش آب معمولا محور ها به دو محور ایکس و وای خلاصه می شوند.
در مجموع برای تبدیل جی کد به قطعه نهایی ، تعداد زیادی موتور ، شفت ، ریل و کلید های محدودیت حرکت به صورت برنامه ریزی شده محور ها ی ماشین را به حرکت در می آورند .در این جا به مهم‌ترین آن ها به طور خلاصه اشاره می کنیم.
برای شروع و تشریح این این اجزا از موتور های پله ای شروع می کنیم :

• این موتور ها رابط بین ماشین و پردازنده سی ان سی به وسیله راه انداز ( درایور ) هستند . موتور پله ای سیگنال دریافتی از پردازنده را به حرکت دورانی برنامه ریزی شده و قابل تنظیم با دقت بالا تبدیل می کند ،موتور های پله ای بر اساس ابعاد ، توان و تعداد پله ها و چندین مشخصه دیگر تقسیم بندی می شوند نظیر درجه حرارتی که موتور می تواند تحمل کند ، وزن ، تعداد سیم ، ولتاژ ، آمپر ...که سه  تا از مهم‌ترین آن ها عبارتند :

۱- مشخصه فیزیکی ابعاد که برای  نشان دادن این ابعاد به صورت تجاری از اصطلاح نما NEMA
برای تقسیم بندی ابعادی موتور ها استفاده می شود ، مثلا نما۱۴  یا ۱۷ یا ۲۳ که برای نمونه موتور پله ای  نما ۲۳  بیانگر موتور پله ای به ابعاد۱۱۲ ~۴۱*۵۶.۴ * ۵۶.۴
میلیمتر می باشد ، ابعاد عرض و ارتفاع ثابت و طول بر اساس توان و  گشتاور  موتور تغییر می کند  .

۲- گشتاور موتور های پله ای که بر اساس کیلو گرم بر سانتیمتر kg/cm و یا نیوتون بر متر Nmمی باشد , که در نمونه مورد اشاره در موتور پله ای نما ۲۳   با توجه به سایر مشخصات از ۳.۲ تا ۲۸ کیلوگرم بر سانتیمتر یا ۳. تا ۲.۷ نیوتون متر متغیر است .  

۳- تعداد پله ها ، که نشانگر دقت موتور می باشد مانند ۲۰۰پله که در یک دور کامل دارای ۲۰۰ موقعیت ۱.۶ درجه است ، یعنی یک دوران کامل را که ۳۶۰ درجه است ،طی ۲۰۰ حرکت ۱.۶ درجه دوران می کند . به هر مقدار که تعداد این پله ها بیش‌تر باشد ، دقت موتور بالاتر است( برای دقت های خیلی بالا از سروو موتور استفاده می کنند که در این مطلب مورد نظر نمی باشند ) .

• قطعه بعدی پیچ ها ی مهره ساچمه ، چرخدنده های شانه ای و یا تسمه های هستند که حرکت موتور پله ای را به ریل ها انتقال می دهند .
اگر در ماشینی سرعت بالا و قدرت پایین نیاز باشد از پولی و تسمه دندان‌ها دار برای انتقال حرکت استفاده می کنند . در بیش‌تر چاپگر های تزریقی از این روش استفاده می شود ، دقت این گونه ماشین ها خیلی بالا نیست.
روش دیگر که سرعت و قدرت قابل قبول را ارائه می دهد ،  استفاده از چرخدنده و چرخدنده شانه ای برای انتقال حرکت است که در ماشین های برش لیزر و برش آب و فرز کنده کاری چوب به صورت صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند .
اگر در ماشین سی ان سی به دقت و توان خیلی بالا نیاز باشد  ، از پیچ  های مهره ساچمه ( بال اسکرو ) استفاده می شود  ، سرعت در این پیچ های مهره ساچمه بالا نیست با این حال در مقایسه با تسمه و چرخدنده بسیار دقیق و توانمند  است اما به دلیل قیمت خیلی بالا در ماشین های ارزان قیمت استفاده نمی شود  .


@robotabzarir

نوشته‌های مرتبط

آشنایی با ماشین سی ان سی یا هدایت عددی بارایانه -۴

توسطروبوت ابزار ، باز پخش مطالب با ذكر منبع و لینک ، بلامانع است
دوست داشتن

آشنایی با ماشین های سی آن سی یا هدایت عددی با رایانه -۳

توسطروبوت ابزار ، باز پخش مطالب با ذكر منبع و لینک ، بلامانع است
دوست داشتن

آشنايي با ماشين هاى سى ان سى یا هدایت عددی با رایانه -۲

توسطروبوت ابزار ، باز پخش مطالب با ذكر منبع و لینک ، بلامانع است
دوست داشتن

آشنايي با ماشين هاى سى ان سى یا هدایت عددی با رایانه -١

توسطروبوت ابزار ، باز پخش مطالب با ذكر منبع و لینک ، بلامانع است
دوست داشتن
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از آیتم‌های دوست داشتنی ایجاد کنید.

ورود به سیستم

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم