برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

آشنایی با ماشین خراطی ،‌قسمت سوم ( قسمت آخر )

توسط
دوست داشتن2

شناسایی قطعات دستگاه خراطی-۳ ( قسمت آخر)


پایه دستگاه خراطی

پایه ماشین خراطی  اساس پایداری است. چه کاسه های کوچک دستی را به دوران آورید و یا فرم های توخالی تزئینی بزرگ را شکل دهی کنید ، پایه های  پایدار خوب برای ماشین خراطی  بسیار مهم است.

اگر دستگاه خراطی  مدل رومیزی  است و روی میز کار می نشیند، آن سطح نگهدارنده باید به اندازه ای قوی باشد که هنگام چرخش محور ماشین خراطی با سرعت بالا، به خصوص زمانی که یک قطعه کار غیر قرینه روی آن بسته شده است ، مانند چوب طبیعی برش نخورده ،دستگاه  لرزش نداشته باشد.

به همین ترتیب، اگر ماشین خراطی  یک مدل پایه دار زمینی باشد، این پایه و تکیه گاه  باید بتوانند پایداری بدون لرزش را در سرعت های چرخش بالای محور که معمولاً تا ۱۰۰۰ دور در دقیقه است، حفظ کنند.

تجهیزات جانبی

لوازم جانبی که ممکن است با دستگاه خراطی  ارائه شوند عبارتند از: صفحه کارگیر، میله ضربه ، آچار (ها) برای نصب و  تنظیم تجهیزات خاص، چهار نیش و  وسط چرخ ساچمه گردان ( مرغک )، قرار کارگیر انتها ، و احتمالاً یک قرار مغار اضافی.

تجهیزات جانبی ماشین خراطی
لوازم جانبی استاندارد دستگاه خراطی
صفحه کارگیر

ابزاری ساده و یک راه مقرون به صرفه و مطمئن برای اتصال سریع چوب به ماشین خراطی  است. چندین سوراخ روی محور صفجه به پیچ های نصب این امکان را فراهم می کند تا قطعه کار  محکم به صفحه کارگیر بچسبد.

برای نصب به روی دستگاه ، مهره روی صفحه کارگیر به رزوه بیرونی سر محور دوران ماشین بسته می شود . به این صفحه انواع قطعه کار را می توان به راحتی به روی صفحه نصب و  جدا کرد و به روش های مختلف از آن استفاده نمود.

میله ضربه

میله ضربه  یک شفت فلزی با دسته است و همانطور که از نامش پیداست برای ضربه زدن به لوازم جانبی که در سر مورس محور ماشین یا کارگیر انتها  نصب می شود ،کاربرد دارد.

هنگام جدا کردن ابزار جانبی که از اتصال اصطکاکی مخروطی مورس برای نصب روی دستگاه استفاده می شوند ، نیازمند کمی ضربه  برای جدا کردن این لوازم جانبی  از سوراخ مخروطی محور ماشین یا کارگیر انتها می باشد. میله ضربه  از بیرون و وسط سر توخالی محور ماشین یا کارگیر انتها وارد شده  و به انتهای مخروط مورس ابزار جانبی مورد استفاده  ضربه زده و باعث جدایش آن ها از محل نصب می شود .

برای استفاده از این وسیله بهتر است که لوازم جانبی دارای مخروط مورس نصب شده را با دقت با دست راست خود نگه دارید تا از افتادن و صدمه خوردن این گونه ابزار ها  جلوگیری کنید.

ابزارهای تخصصی

هر ماشین تراش دارای نقاط تنظیم خاصی است که ممکن است به آچار نیاز داشته باشد. در این موارد معمولاً سازنده این آچارها را به همراه مقداری محل روی ماشین تراش برای نگهداری آچارها تهیه می کند.

چهار نیش  و وسط چرخ ( مرغک)

وسط چرخ ها(مرغک) ، مانند چهار نیش ، برای چرخش و  انتقال حرکت دورانی محور ماشین و  چرخاندن قطعه کار  روی خراطی، طراحی شده اند، با این تفاوت که چهار نیش روی محور دستگاه در قسمت سره نصب می شود و وسط جرخ ها ی با دنباله مخروطی در انتهای دستگاه و  به روی کارگیر انتها  ،استفاده می شوند .

وسط چرخ ها  که دوران مرکزی  دارند ، در سمت انتهای ماشین خراطی و روی کارگیر انتها   استفاده می شوند . این وسیله در حالی که همراه با چوب می چرخد، چوب را در مرکزدوران  نگه می دارد.

لوازم جانی

اکنون که می توانید قطعات ماشین خراطی چوب را شناسایی کنید، وقت آن است که به لوازم جانبی خراطی چوب نگاهی بیندازید. برخی از لوازم جانبی خراطی اضافی وجود دارد که برای تراش کاسه چوبی  می تواند از آنها استفاده  نمود ،  چهار نظام خراطی در سایز های متفاوت ، صفحه های کار گیر حرفه ای ، پیج کرم چوب و نظایر این ها که برای کاربردهای حرفه ای مورد نیاز است که در مقالات بعدی به آن ها خواهیم پرداخت . این ابزار ها کمک می کنند تا فرآیند تراش کاسه ، بشقاب و هر محصول دیگری  روان تر و کارآمدتر انجام پذیرد .


شناخت قطعات ماشین خراطی پس از درک عملکرد آنها خیلی پیچیده نیستند. با وجود این که  که هر سازنده تغییرات جزئی در ماشین تولیدیی خود ایجاد می کند، به طور کلی، همه ماشین های خراطی بسیار مشابه عمل می کنند. به این ترتیب تشخیص قطعات دستگاه خراطی چوب خیلی سخت نیست.

- برای جزئیات تجهیزات ذکر شده در این مقاله به راهنمای تجهیزات توصیه شده  روبوت ابزار مراجعه کنید .

پایان قسمت سوم (قسمت آخر )

قسمت اول مقاله را این جا ببینید
قسمت د وم مقاله را این جا ببینید

- برای دیدن انواع ماشین خراطی در این مقاله به دستگاه های خراطی روبوت ابزار مراجعه کنید .

- برای تجهیزات مورد استفاده  در خراطی  به تچهیزات جانبی ماشین های خراطی   روبوت ابزار مراجعه کنید .

نوشته‌های مرتبط

آشنایی با ماشین خراطی ،‌قسمت اول

توسطکنت دبلیو - ترجمه روبوت ابزار
دوست داشتن

آشنایی با ماشین خراطی ،‌قسمت دوم

توسطکنت دبلیو - ترجمه روبوت ابزار
دوست داشتن
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات

کد QR

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از آیتم‌های دوست داشتنی ایجاد کنید.

ورود به سیستم

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم