برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

آشنایی با ماشین خراطی ،‌قسمت اول

توسط
دوست داشتن1

شناسایی قطعات دستگاه خراطی -۱

دانستن و توانایی شناسایی قطعات ماشین خراطی ، به ویژه در  شروع کار مهم است.

زمانی را به یاد می آورم  که مطمئن نبودم تمام این قطغات را می شناسم و  یانمی دانستم  چه کاری در دستگاه خراطی انجام می دهند  . این مقاله به اصول اولیه ماشین خراطی می پردازد، به علاوه آشنایی با این تجهیزات را پوشش می دهد.

هدف کمک به شما در شناسایی قطعات و لوازم جانبی ماشین خراطی است. پس بیایید شروع کنیم .

نام گذاری ماشین ها براساس اندازه

اول از همه، نام های مختلفی برای خراطی  بر اساس اندازه وجود دارد.

ریز ماشین خراطی  نسخه های کوچک این دستگاه  هستند که برای پروژه های کوچک مانند تراش قلم طراحی شده اند. اینها معمولاً برای ساخت کاسه های چوبی استفاده نمی شوند. حداقل نه کاسه های چوبی با اندازه معمولی .

بعد از این  دسته از خراطی های کوچک، از نظر ابعاد ، تراش های رو میزی می آیند. همانطور که ممکن است حدس بزنید، اینها ماشین های تراش متوسط ​​هستند که خیلی کوچک نیستند اما خیلی بزرگ هم نیستند. اکثر این نمونه از خراطی   را می توان روی میز قرار داد و با پایه زمینی مستقل  عرضه نمی شود.

فراتر از ریز ماشین های خراطی و رو میزی ، همه دستگاه های  "معمولی" دیگر قرار دارند. این ماشین های تراش معمولاً بزرگتر و مستقل هستند و با یک پایه محکم  یا سیستم پشتیبانی زمینی عرضه می شوند.

به نظر می‌رسد برچسب‌های ریز خراطی و یا رومیزی  توسط تولیدکنندگان برای تشخیص ماشین‌های تراش بسیار کوچک از تراش‌های متوسط ​​ساخته شده‌اند. باقی مانده ماشین تراش سایز بزرگ شاید نیازی به برچسب اضافی نداشته باشد.

دسته بزرگ تر از ماشین های خراطی دقیقاً برچسب ندارند، اما این تراش ها معمولاً یک شماره در نام خود دارند، مانند آر ای ۳۰۵ که  این اعداد با طول قطعه تراش و یا قطر چرخش قطعه مطابقت دارد. البته مبنای نام گذاری بیشتر از آنی است که در یک دقیقه بتوان به همه آن ها اشاره کرد  .

در حالی که برخی از خراطی های رو میزی  مانند خراطی آر ای ۴۰۶  (به بررسی کامل مراجعه کنید) برای ساخت کاسه های کوچک تا متوسط ​​ایده آل هستند، تراش های پایه دار، معمولاً در تولید کاسه تراشی استفاده می شوند.

نکته خوب این است که تمام این ماشین های تراش چوب، صرف نظر از اندازه، تقریباً یکسان طراحی می شوند. و از نظر فنی می توان از هر دستگاه خراطی برای ساخت کاسه های چوبی استفاده کرد.

قطعات دستگاه خراطی را بشناسید

وقتی برای اولین بار به یک ماشین خراطی  نگاه می کنیم، مهم است که توجه داشته باشیم که همیشه در سمت درست  "قطعه کار" و ماشین خراطی ایستاده باشیم. اگرچه ماشین تراش به دو طرف دسترسی دارد، اما به ندرت طرف مقابل ،‌قابل استفاده  می شود.

اگرچه، همانطور که گفته شد، اگر در حال ساخت یک کاسه پهن منحنی بزرگ هستید، گاهی اوقات ممکن است لازم باشد از طرف مقابل هم استفاده کنید ، اما این به ندرت پیش می‌آید. نود و نه درصد مواقع  فقط از جلوی ماشین ، عمل خراطی و تراش جوب انجام می شود.

در این موقعیت درست ، مجموعه موتور و قطعات متحرک در سمت چپ ماشین تراش قرار دارد. به این قسمت سر یا سره ماشین خراطی می گویند.

من در برخی فیلم مستند ، افرادی را دیده ام که درطرف مقابل ماشین تراش کار می کنند. من مطمئن نیستم که آیا این یک تنظیم خاص است یا یک استاندارد در کشور دیگری. اگر در این مورد بیشتر می دانید، لطفا نظر خود را در زیر بنویسید و به اشتراک بگذارید.

قطعات ماشین خراطی
نمودار قطعات تراش چوب برچسب گذاری شده را شناسایی کنید
سر یا سره

سر یا سره یک ماشین خراطی ، پایان کاری ماشین تراش است که در آن تمام قدرت و عمل شروع می شود. در این انتهای ماشین تراش، موتور، پولی های انتقال دوران و تسمه محرک را خواهیم یافت.

بسته به نوع و مدل خراطی ، می‌توان پولی های چند گانه به روی محور موتور و محور چرخش دستگاه  وجود داشته باشد که به کاربر این امکان را می‌دهد تا به صورت دستی بین اندازه‌های مختلف قطر پولی برای افزایش یا کاهش سرعت و گشتاور ، دست به انتخاب بزند. معمولاً یک اهرم آزاد کننده کشش نیز وجود دارد که در بسیاری از موارد موتور را به صورت فیزیکی بالا می برد و فشار را از تسمه محرک بر می دارد  و به آن امکان می دهد تسمه را به راحتی به یک پولی  دیگر منتقل کند.

اکثر ماشین های تراش همچنین دارای جدول و نمودار دور در دقیقه برای هر پولی درروی بدنه و  نزدیکی تسمه محرک هستند. اگر نمودار یا راهنما موجود نیست، برای جزئیات با کتابچه راهنمای قروشنده یا سازنده ماشین را چک کنید. برخی از ماشین های خراطی دارای یک تسمه محرک هستند و نیازی به تنظیمات دستی نیست.

پیچ اصلی سر محور دوران ماشین ، پیچ  ابزار سر محور نامیده می شود. این پیچ دارای دو اندازه  مهم است که خوب است به خاطر بسپارید.

اولین اندازه مهم قطر پیچ ابزار و  تعداد گام های روی این پیج  است. قطر پیچ ابزار مانند ۱ اینچ یا ۱/۴  اینچ اندازه گیری می شود و سپس تعداد گام ها  مانند ۱۲ تی پی آی  (دندانه   در هر اینچ) یا ۸ تی پی آی  دنبال می شود. به عنوان مثال، قطر  پیچ ابزار یک خراطی رومیزی ، معمولا  ۱ اینچ و دارای گام  ۸ تی پی آی  است.

دومین اندازه مهم که در محور دوران ماشین  مهم است، مورس است. داخل پیچ ابزار سره محور و کارگیر انتهای ماشین ، برای دریافت لوازم جانبی مختلف توخالی است.

دو اندازه معمولی مورس  وجود دارد، MT-1 امی تی ۱  و MT-2.  ام تی ۲ که البته  امی تی ۲  بسیار پر مصرف و محبوب است.

هنگام خرید لوازم جانبی که این ویژگی دارا می باشند ، بهتر است به راهنمای دستگاه خراطی  خود مراجعه کرده و یا با سازنده ماشین خراطی خود چک کنید تا بدانید ماشین شما دارای کدام مورس است.

سره به همراه پیج ابزار گیر
جزئیات پیچ ابزارگیر  تراش ماشین خراطی

یکی از ویژگی های مهم هر ماشین خراطی ، فاصله سره ماشین با کارگیر انتها دستگاه می باشد . بدنه اصلی دستگاه دارای دو ریل افقی مسطح است که گاهی اوقات کشویی  نیز نامیده می شود که در امتداد طول ماشین خراطی  قرار دارند.

فاصله بین مرکز سره و تا روی ریل دستگاه خراطی ، شعاع تراش است. این شعاغ  چرخش مهم است زیرا تعیین می کند که قطر  یک قطعه خراطی با بیشینه چه اندازه ای می تواند به روی ماشین ، تراش داده شود .

شعاع تراش یک ماشین خراطی ، قطر بیشینه یک قطعه کار را به روی ماشین خراطی  مشخص می کند . به عبارت دیگر، دستگاهی  که می تواند کاسه ای را با بیشینه قطر ۱۲ تراش دهد ، فاصله مرکز سره تا روی ریل آن  ۶ اینچ است و این برابر  با شعاع بزرگ ترین قطعه کاری است که این ماشین تراش می دهد .

در سمت چپ سره در بعضی از ماشین های خراطی  دستگیره دورانی دستی قرار دارد. این یک دستگیره مفید برای چرخاندن موثر محور ماشین خراطی در زمانی است که ماشین خراطی  خاموش است، بخصوص برای تنظیم ، بستن و تراز کردن قطعه کار به روی محورهای ماشین و بررسی عدم برخورد قطعه کار بزرگ با ریل دستگاه می باشد .

همچنین می توان از دستگیره دورانی  برای کاهش سرعت ماشین خراطی پس از خاموش شدن استفاده کرد تا سریعتر متوقف شود. استفاده از دستکیره دورانی  برای متوقف کردن ماشین خراطی بعد از خاموش کردن روش معمول  است.

هرگز سعی نکنید با نگه داشتن پیچ ابزار محور اصلی ، یا گرفتن و تماس دست با قطعه کار ، سرعت خراطی  را کند کنید.

پایان قسمت اول
قسمت دوم مقاله را این جا ببینید
قسمت سوم  مقاله را این جا ببینید

- برای دیدن انواع ماشین خراطی در این مقاله به دستگاه های خراطی روبوت ابزار مراجعه کنید .

- برای تجهیزات مورد استفاده  در خراطی  به تچهیزات جانبی ماشین های خراطی   روبوت ابزار مراجعه کنید .

نوشته‌های مرتبط

آشنایی با ماشین خراطی ،‌قسمت دوم

توسطکنت دبلیو - ترجمه روبوت ابزار
دوست داشتن
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از آیتم‌های دوست داشتنی ایجاد کنید.

ورود به سیستم

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم