برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

استفاده از ساعت انحراف محور یا اندیکاتور ساعتی

توسط
دوست داشتن0

در اینجا یک نمونه کلاسیک دیگر از ابزار فلزکاری که بسیار ساده و کاربردی است را به شما معرفی می کنیم . با این که این ابزار کارایی بالایی دارد بسیاری از تراشکاران از آن استفاده نمی کنند یا آن را نمی شناسند . مانند همه ابزار های از این دست، هنگامی که کار تراشکاری را  شروع می کنید، ممکن است در مورد این نشانگرها یا ساعت  انحراف محور  نشنیده باشید . به همین شکل شما راه حل فوق العاده ای که نشانگرهای انحراف محور  برای مشکلات تراشکاری ارائه می دهند را نخواهید شناخت : در واقع شما از چنین مشکلاتی اصلا آگاه نبوده اید!

بگذارید ساده ترین مثال را بزنیم. یک تکه قطعه کار گرد را در سه نظام دستگاه خود روی مینی تراش فلزکاری ببندید . از ماشین تراش استفاده کنید تا گرده  را با رو تراشی به یک استوانه با رویه و انتهایی زیبا تبدیل کنید.

بعد از یک رویه تراشی ساده ، سه نظام را باز کنید و قطعه کار را بردارید. بعد آن را دوباره روی سه نظام ببندید . این دوباره  بستن گرده به روی سه نظام به راحتی انجام می گیرد و بسیار آسان است اما متوجه می شوید  همانطور که ماشین تراش می چرخد، گرده تکان می خورد - در حقیقت انتهای گرده که در چهار نظام قرار دارد ، نسبت به ابتدای قطعه کار ، دارای انحراف است که با محور چرخشی ماشین تراش تراز نیست.

نشانگر ساعتی انحراف محور

در واقع، به صورت چشمی  قرار دادن قطعه کار در سه نظام  بسیار دشوار است حتا وقتی سه نظام را به گونه ای سفت می کنید که گرده هیج تکانی نداشته باشد با این حال وقتی تیغچه را به آن نزدیک می کنید و قطعه را به دوران می آورید ، متوجه می شوید رویه بیرونی قطعه کار در جاهایی به تیغچه نزدیک و در قسمتی از آن دور می شود . این نشان دهنده انحراف قطعه کار نسبت محور طولی ماشین تراش می باشد در حقیقت محیط قطعه کار یا گرده ، پوران خارج از مرکز را نشان می دهد . این انحراف خارج از مرکز هر مقدار به سمت انتهای گرده حرکت می کنیم و به سه نظام نزدیک می شویم کمتر و هر مقدار به سمت ابتدای قطعه میرویم ، نمایان تر است .

به همین دلیل است که خیلی از کاربران ، انجام کارهای مختلف تراشکاری را بدون باز کردن  قطعه از سه نظام انجام می دهند تا از ایجاد عدم تراز در اثر باز و بسته کردن قطعه جلو گیری کنند .

استفاده از نشانگر یا ساعت ( اندیکاتور ) انحراف محور

اندیکاتورها ، نشانگر و یا ساعت انحراف محور وسیله ای است که انحرافات قطعه کار را نسبت به محور دوران ماشین  اندازه گیری می کند. این نشانگر ها معمولا در دو نوع وجود ندارد. "نشانگرهای ساعتی " معمولا دارای پیستونی هستند که به  بالا و پایین حرکت می کند. همانطور که پیستون حرکت می کند، عقربه رروی صفحه نشان می دهد که چقدر پیستون بالا پایین می رود ، درواقع هر قدر انحراف قطعه کم باشد عقربه کمتر حرکت می کند .

پیستون نشانگرهای ساعتی معمولاً دارای دامنه حرکتی حدودا ۲۵ میلمتر هستند.

یکی دیگر از دستگاه های دقیق تر، نشانگر ساعتی اهرمی  است. این نشانگر مکانیسم اهرم انگشت مانندی دارد که مانند یک زانو  بسیار کوچک ،بالا پایین می رود . این اهرم فقط مقدار کمی حرکت می کند، معمولاً فقط چند میلی متر، اما این تنها چیزی است که شما نیاز دارید. این نوع نشانگر های اهرمی  بسیار مفیدتر از نوع پیستونی است. مدل های اهرمی  به شما امکان می دهد انحراف دورانی سوراخ های کوچک و در زوایای غیر متعارف را  نشان دهد. در حالی که نشانگر های پیستونی فقط برای رویه بیرونی قطعه کار، قابل استفاده است .

این نشانگرها شبیه هم استفاده می شوند به این شکل که  با قرار دادن قسمت متحرک (اهرم  یا پیستون) روی قسمت بیرونی قطعه کار استفاده می شوند. همانطور که قطعه کار به روی محور ماشین دوران می کند ، عقریه ساعت به طرفین حرکت می کنند. برای تراز کردن صحیح قطعه در ماشین تراش، بهتر است سه نظام را با دست بچرخانید تا عقربه نشانگر یا ساعت به روی صفحه بیشترین میزان انحراف  را نشان دهد. سپس با یک چکش سر مسی روی قسمت این نقطه ،ضربه بزنید  تا مقداری از خطا برطرف شود. دوباره سه نظام را بچرخانید ، این بار نوسان عقربه نشانگر باید کمتر شده باشد. این کار را تکرار کنید تا زمانی که خطای نشان داده شده در نشانگر شماره گیری کمتر از۰.۰۱ میلیمتر شود ( این اندازه به دقت دستگاه تراش شما هم بستگی دارد ) . در این مرحله قطعه کار به اندازه کافی در مرکز محور ماشین قرار گرفته است  .

نشانگر ساعتی  پیستونی
ساعت اندازه گیری انحراف محور
نشانگر ساعتی اهرمی
ساعت اندازه گیری انحراف محور

معمولاً باید یک بازوی مکانیکی با پایه مغناطیسی تهیه کنید تا نشانگر صفحه را محکم در جای خود نگه دارد.


در کارگاه فلزکاری کاربردهای بی شماری از نشانگرهای انحراف محور وجود دارد. چه برای سوراخ کاری دقیق . تراز کردن قطعه کار به روی دستگاه فرز  یا ماشین تراش و ده ها استفاده دیگر امکانات بی پایانی به شما ارایه می دهد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات

کد QR

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از آیتم‌های دوست داشتنی ایجاد کنید.

ورود به سیستم

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم