برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

آشنایی با ماشین خراطی ،‌قسمت دوم

توسط
دوست داشتن1

شناسایی قطعات دستگاه خراطی-۲


نمایه زاویه چرخش

بیشتر ماشین های خراطی دارای یک نمایه زاویه چرخش هستند که در جایی در سر محور دوران  قرار داردو یا ممکن است روی دستگیره گردان و یا روی محور نگه دارنده  پیج ابزار گیر در نوک محور ماشین قرار گرفته باشد.

این نمایه یا نشانگر  یک راهنمای دوران با علامت زاویه است که درجه چرخش را نشان می دهد. البته هر سازنده ای این ها را کمی متفاوت می سازد و در بعضی ماشین ها وجود ندارد .

به عنوان مثال می توان به ۴۸ خط تیره علامت گذاری شده و شماره گذاری شده در محیط محور اصلی ماشین اشاره کرد. برخی از ماشین های خراطی ممکن است دارای نشانگرهای ساده در محیط محور و  بدون شماره باشند.

در بیشتر موارد، محور اصلی را می توان با استفاده از پین نمایه  که معمولاً رزوه ای است، در محل مربوط به این علائم قفل کرد.

نشانگر زاویه چرخش یک ویژگی پیشرفته است که برای علامت گذاری قطعه کار بسته شده به روی محور ماشین  در حالی که ماشین خراطی خاموش است، استفاده می شود.

من شخصاً از نمایه زاویه چرخش ماشین خراطی خود استفاده می کنم تا به طور مساوی محل پایه سه گانه را در قسمت پایین روی برخی از کاسه هایم مشخص کنم. ماشین خراطی من ۴۸ علامت دارد، بنابراین برای علامت گذاری مرکز سه پایه، ۴۸ را بر ۳ تقسیم می کنم که ۱۶ می شود و سپس نمایه زاویه را ۱۶ نقطه جلو می برم تا هر پایه را مشخص کند.

توجه داشته باشید، مهم است که پین ​​شاخص را قبل از روشن کردن ماشین خراطی باز کنید، زیرا از چرخش تسمه ماشین جلوگیری می کند و می تواند باعث ایجاد مشکل شود.

نمایه زاویه چرخش
نمایه زاویه چرخش، با جزییات

همچنین روی سر محور دوران معمولا یک قفل محور قرار دارد. این مکانیسم دارای دو نقطه تنظیم  ثابت است و نباید با پین نمایه زاویه،  اشتباه  شود.

قفل روی محور  برای محکم نگه داشتن محور دوران در مواقعی که باید ابزاری نظیر چهار نظام به ماشین خراطی ، بسته یا باز شود ،به کار می رود. یا به عنوان مثال، زمانی که یک صفحه کار گیر  باید روی محور بسته شود و یا زمانی که نیاز هست فک های چهار نظام برای نگه داری قطعه کار ، باز و یا بسته شود .

معرفی قطعات ماشین خراطی

مانند پین نمایه  ، قفل محور دوران باید قبل از روشن کردن ماشین خراطی باز شود تا از صدمه جدی به ماشین جلوگیری شود .

کنترل قدرت و سرعت

بسته به سازنده، کلید روشن/خاموش و کنترل سرعت ممکن است در نزدیکی سره ماشین خراطی و در یک موقعیت ثابت قرار گیرد.

برخی از مدل های ماشین خراطی ، مجهز به کلید کنترل دا رای سیم برق بلندی هستند  تا همیشه به محل کار شما نزدیک باشد . این از نیاز به قرار گرفتن کاربر در مقابل قطعه کار در هنگام شروع دوران ماشین ،که یک مشکل ایمنی واقعی است ، جلوگیری می کند، به خصوص مواقعی که در اثر غفلت ، قطعه کار روی ماشین ، محکم بسته نشده باشد .در برخی از مدل ها ، این مجموعه کلید ها و تنظیم دور  را در جای دیگری از ماشین خراطی  قرار می دهند.

در کنار کلید روشن و خاموش ، اکثر مدل ها دارای کلید کم و زیاد دور نیز می باشند .تنظیم دور سرعت معمولاً یک صفحه چرخان با نشانگرهای شماره دار یا در برخی مدل ها نمایشگر دیجیتالی دور در دقیقه است.

همچنین، برخی از مدل ها دارای یک سوئیچ اختیاری برای معکوس کردن جهت چرخش محور دوران خراطی هستند.

مجموعه هدایت ماشین خراطی
جزئیات صفحه کنترل تراش چوب
قرار مغارو کشویی ( بانجو )

به روی ریل دستگاه خراطی ، به سمت راست، تکیه گاه  یا قرارمغار به روی کشویی وجود  دارد .

کشویی نگه دارنده قرار مغار که به روی ریل ماشین حرکت می کند به  نام مختلف از جمله بانجو نیز شناخته می شود . این مجموعه، تکیه گاه و پشتیبان ابزار و مغار های خراطی است که هنگام تراش قطعه کار ، امکان تراشکاری را فراهم می کند .

قرار مغار  و یا کشویی (بانجو) هر کدام اهرم قفل مخصوص به خود را دارند که تقریباً در هر موقعیتی در امتداد ریل ماشین خراطی ، آنها را تنظیم و در جای خود نگه می دارد.

کارگیر انتهای ماشین

در سمت راست منتهی الیه ماشین تراش کارگیر انتها به روی ریل های ماشین  سوار می شود و در طول ریل ، به جلو و عقب می لغزد.

قفل کارگیر این قطعه را در هر مکانی از ریل  روی بدنه محکم کرده و از حرکت آن جلوگیری می نماید .

دربالای کارگیر انتها ،قطعه کشویی با سوراخ مورس وجود دارد که محل جازدن وسط چرخ یا مرغک می باشد . این سوراخ توخالی مورس مخروطی علاوه بر وسط چرخ ، امکان استفاده از سه نظام مته ، کولت یاهر ابزاری که دارای مورس مخروطی است ،استفاده می شود .

قطعه کشویی کارگیر داری یک قفل است که آن را در جای خود نگه می دارد. در سمت راست انتهای کار گیر ، دستگیره گردان دستی جلو و عقب بردن کشویی قرار دارد . این دستگیره  دارای یک  پیچ رزوه ای دقیق است که برای جلو و عقب بردن ابزار روی کارگیر مانند سه نظام مته یا وسط چرخ استفاده می شود.

کارگیر انتها هم به منظور نگه داشتن قطعه کار با طول زیاد که از دوطرف بین سره دستگاه و کارگیر به صورت سر به سر ، مهار شده ، استفاده می شود و هم برای مرکز یابی و مهار قطعه کار کوتاه نظیر کاسه و بشقاب با استفاده از وسط چرخ که روی مورس آن سوار می شود  .

در مواقع دیگر، برای دسترسی و تراش داخل کاسه، کارگیر انتها تا حد ممکن باید دورتر از قطعه کار و در انتهای ریل قرار گیرد . در این موارددر صورت نیاز ، می توان کارگیر را شل کرد و از انتهای ریل دستگاه خراطی خارج کرد .

نور مورد نیاز ماشین خراطی

یک ویژگی که احساس می کنم باید به آن اشاره شود، اما از نظر فنی بخشی از قطعات ماشین خراطی نیست، یک نور خوب است. برخی از ماشین های خراطی تجهیزات مورد نیاز برای  پشتیبانی و  اضافه کردن وسایل نوری و چراغ ها فراهم می کنند.

چراغ ها چه به طور مستقیم به ماشین تراش متصل شوند و چه به صورت مستقل تهیه و استفاده گردند ، یک منبع نور روشن خوب ،یکی از لوازم جانبی مهم در طول فرآیند خراطی  کاسه و یا هر محصول چوبی است.


- برای جزئیات تجهیزات ذکر شده در این مقاله به راهنمای تجهیزات توصیه شده  روبوت ابزار مراجعه کنید .

پایان قسمت دوم

قسمت اول مقاله را این جا ببینید 
قسمت سوم مقاله را این جا ببینید

- برای دیدن انواع ماشین خراطی در این مقاله به دستگاه های خراطی روبوت ابزار مراجعه کنید .

- برای تجهیزات مورد استفاده  در خراطی  به تچهیزات جانبی ماشین های خراطی   روبوت ابزار مراجعه کنید .

نوشته‌های مرتبط

آشنایی با ماشین خراطی ،‌قسمت اول

توسطکنت دبلیو - ترجمه روبوت ابزار
دوست داشتن
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از آیتم‌های دوست داشتنی ایجاد کنید.

ورود به سیستم

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم